Hur fungerar Done Fakturering?

Vanliga frågor om Done Fakturering

Alek Åström avatar
Skrivet av Alek Åström
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Done Fakturering gör det supersmidigt att få betalt, innan du ens går ut genom dörren från din kund!

Med Fakturering påslaget skapas ett fakturautkast automatiskt när du markerar ett jobb som slutfört i Done-appen. Utkastet är redan ifyllt med kunduppgifter, ROT/RUT/Grön Teknik-uppgifter och belopp från den senast godkända offerten. Självklart kan du göra ändringar om fakturan blev annorlunda från offerten. Du behöver bara ange antal timmar arbetet tog (för ROT-rapportering) och sedan trycka på "Skicka".

Kunden får fakturan i appen och betalar med Bankgiro till vår faktureringspartner Billectas klientmedelskonto och du har pengarna på ditt konto dagen efter. I framtiden kommer vi även ha stöd för betalning genom Swish och Kort så att du kan få betalt redan innan du lämnar kunden.

När du fakturerar genom Done-appen får kunden bekräftelse och påminnelser i Done-appen, på SMS och genom e-post så att du slipper jaga. Betalvillkor är som standard inom 10 dagar.

Vad kostar det? Ingenting extra! Done fakturering ingår redan in provisionen för jobbet. Vi arbetar tillsammans med Billecta som faktureringspartner och tar alla kostnader.

När fakturan är betald får du en notis i appen och kan då begära utbetalning av ROT/RUT/Grön Teknik från Skatteverket i Done-appen. Du trycker bara på "Begär utbetalning", signerar med BankID så är allting klart! Du behöver inte logga in själv hos Skatteverket och fylla i långa formulär eller exportera filer för uppladdning. Allt sköts av våra robotar som gör jobbet åt dig. Ingen risk heller för att dubbel-rapportera eller missa något. Vårt system håller koll! 💪

Hur bokför jag mina Done-fakturor?

Använder du Fortnox eller Visma E-ekonomi kan vi hjälpa dig sätta upp automatisk bokföringskoppling. Annars kan du även ladda ner SIE-filer för import till ditt bokföringssystem eller bokföra manuellt.

För att aktivera Done Fakturering, maila oss på kontakt@doneservices.se eller prata med Andreas, Gustaf eller Alek. För att använda Done Fakturering behöver du även godkänna Billectas Allmänna Villkor. Observera att vi står för alla kostnader från Billecta.

Fick du svar på din fråga?